• Základy meditace 1. část – pozorování vlastní mysli

Základy meditace 1. část – pozorování vlastní mysli

Úvod k sérii článků Základy meditace

Ahoj rebele, jsem Milan Vidlák, před 6 lety mi „výlety do nitra“ přinesly mnoho pozitivních změn a celý můj život se začal příjemně měnit. Byl jsem více aktivní, ať už ve sportu, profesně či osobních vztazích, a zejména vztah ke mně samotnému se proměnil v pohádkovou radost.

zaklady-meditace

Milan Vidlák při meditačním cvičení (modré triko)

Když mi Jirka v roce 2015 vykládal o jeho plánu Rebelie, myslel jsem, že je to jen kanál se zajímavými lidmi a jejich příběhy, ale když mi osvětlil, jak chce v lidech v nitru probudit rebelství a umožnit jim být více schopen užít si svého vlastního potenciálu pro tvoření vlastní reality, přišlo mi to mnohem zajímavější.

A tak se z jednoho článku, o tom jak začít meditovat, vyvinul seriál, který by měl každého dovést k jeho nitru odstraněním přebytečného šumu nedůležitých myšlenek, nalezením vnitřního klidu a využitím tohoto klidu k tvoření vlastní reality.

Základy meditace 1. část – pozorování vlastní mysli – myšlenek 

Pro každého, kdo by rád dosáhl mentálního klidu, je tu postupný návod. Jelikož žijeme v uspěchané době, která má na nejednoho z nás vysoké nároky co se mozkové aktivity týče, už jsme skoro zapomněli jaké to je (blaho) nemyslet. Mnoho z nás by rádo umělo vypnout mysl lusknutím prstu. Pár vyvoleným to i automaticky jde a pro ty ostatní je tu tento návod.

Jelikož málo komu se podaří hned dokázat vypnout mozkovou aktivitu, je nejsnadnější nejprve začít mysl, respektive myšlenky, pozorovat. Ale než přejdeme k samotnému cvičení, je dobré si vytvořit ideální podmínky. Není to úplně nezbytně nutné, dá se to případně aplikovat i v autobuse hromadné dopravy, ale pokud si vytvoříte lepší podmínky, můžete dosáhnout hlubší meditace.

Takže ideální je prostor, kde se cítíte dobře a není tam hluk, nejlépe ticho.

Většího klidu můžete dosáhnout díky špuntům do uší. Také je možná varianta s relaxační hudbou (třeba i ve sluchátkách).

Samotná meditace – první cvičení

Pohodlně se usaďte dle libosti. Ideálně se vzpřímenými zády, ale i příjemné křeslo nebo deka jsou dobré. Během meditace můžete měnit polohy, jak se vám zachce, aby vám to bylo pohodlné (pokud sedíte vzpřímeně a už vás bolí záda, tak se opřete, anebo pokud cítíte, že by bylo lepší být vzpřímený, tak se narovnejte). Je možné meditovat i v leže, pokud víte, že neusnete.

Uvolněte se, pozorujte svůj dech a pomalu se zklidněte. Proveďte 5-10 pomalých nádechů a výdechů – a až se budete cítit klidnější, jakoby se usaďte v koutku své mysli a pozorujte své myšlenky. Ale nenechte se do nich vtáhnout. Jen je pozorujte jako nestranný pozorovatel. Nedávejte jim pozornost. Nejednou vás sice stejně vtáhnou, ale to nevadí. Jak si to uvědomíte, prostě se jen klidně vraťte zpátky a pozorujte. Nic si o tom nemyslete ani o tom nepřemýšlejte, prostě se jen v klidu vraťte k pozorování.

Pokuste se v tomto stavu pozorování, setrvat nejlépe 30-60 minut.

Z počátku to může být těžší, ale čím déle to budete zkoušet, tím jednodušší to bude, až se nakonec od svých myšlenek dokážete distancovat natolik, aby vás přestaly ovládat.

Zkuste toto cvičení opakovat 7 dní po sobě a pozorujte, jaké to na vás má účinky. Je to důležitý první krok k tomu, abyste mohli postoupit na další díly tohoto seriálu, který zveřejním již brzy!

Pokud o něj nechcete přijít, přihlašte se k odběru inspirací e-mailem nebo lajkujte facebookovou stránku.

Uvidíme se u příštího dílu. Užívejte dne a tréninku.

Další díly seriálu:

Zkušený yogín s mnohaletými meditačními zkušenostmi. Experimentátor se změněnými stavy vědomí a tajnými technikami na ovládnutí mysli.